torstai 7. huhtikuuta 2016

Sekalaista pyöräilyasiaa

Maantiekausi, eli kapearenkaisen käyttöönotto alkoi tänä keväänä 16. maaliskuuta, mikä on hieman keskimääräistä aiemmin. Kuva on kyllä vuodelta 2014, jolloin kyseinen päivä oli 26. helmikuuta, kaikkien aikojen aikaisin päivämäärä. Maaginen ajetun sadantuhannen kilometrin raja alkaa jo lähestymään Orbeaakin. Tavoitteena olisi saada kilometrit täyteen loppukesästä 2018. Vaatii sellaiset 7000 kilometriä vuodessa. Nyt tuli maaliskuussakin jo yli 300 kilometriä, joten hyvä alku tälle vuodelle. Kunto on vaan aivan katastrofaalisen huono. Sitä se ikäntyminen teettää.
Muutamia aurinkoisia kevätpäiviä on kyllä menetetty, kun alkoi taas nämä pyöräduunit. Olen nimittäin käynyt jo monta vuotta vähän sivubisneksinä laittamassa pyöriä urheiluliikkeessä näin sesongin mukaan. Tuolta näyttää mun työpiste. Nythän tämä liike on muuttamassa remontin takia vastapäiseen huoneistoon, joten tämä näkymä on kohta mennyttä.
Tuommoinen Nakamuran juniori-fatti tuli myyntiin. Fillarifoorumilla öyhötettiin jotain verkkokaupan muutaman sadan euron hintaista fattia, halvemman hintaa ei nyt löydy, etujousitettu maksoi 359,95e. Oli muuten aika korkelentoista tekstiä lähtenyt mainosmiehen kynästä. No siis joku älähti, että muoviakos noi vanteet on kun noin kiiltää? Kyllä, ne on todellakin muovia! No niin, tää on jokseenkin samaa tasoa tai kyllä vähän parempi. Ainakaan ei ole täysin turhaa hyppykeppikeulaa.
Tähän mennään kun joku pyöräilylaji tulee muotiin, niin sitten tehdään näitä ala-arvoisia lippalakkimalleja. Vaan kun käy miettimään kumpi on parempi: halpa juniorifatti vai saman hintainen "tuplajoustomaastopyörä", niin kyllä minä silti tätä fattia suosittelen ennemmin. Vähemmän rikkimeneviä osia.
Tuossa toinen kasaamani fatti. Enempää ei sitten tällä erää otettukaan myyntiin, saa nähdä meneekö kaupaksi. Tämä on osiltaan hieman parempi ja onhan tuo teräsrunko tavallaan ihan tyylikkään ja viimeistellyn näköinen.
Tältä näyttää Nakiksen aikuisten malli. Tuli jo vuosi sitten, vaan ei ole mennyt kaupaksi. Meinasin eka ostaa tämän, mutta halusin sitten ennemmin alurunkoisen, joten päädyin siihen hieman kalliimpaan Spessuun. Renkaat on tässä "vain" 4-tuumaiset ja näyttää tosiaan naurettavan kapeilta, kun niihin Spessun paksumpiin 4,6-tuumaisiin on tottunut. Tosin ilmoitetut tuumakoot vaihtelee valmistajan mukaa aika huomattavasti. Esimerkiksi ne mun nastarenkaat on peräti 4,8-tuumaa, mutta käytännössä ne on silti kesärenkaita kapeammat

Yksi syy alurunkoon on kun on "vähän huonoja kokemuksia" teräsrungosta. Ei kestänyt kuin naurettavat noin 91747 kilometriä! No vähän omaa vikaakin. Aikoinaan tullut kolhittua maalipinta rikki ja se sitten ajan myötä alkoi ruostumaan puhki. Olisi pitänyt laittaa jotain ruostesuojamaalia. Tämä on nyt ollut reilun vuoden päivät jo poissa käytöstä. Ei uskaltanut tuon enempää ajaa. Ois aika pian voinut napsahtaa poikki. Toisaalta kuten kuvasta näkee, niin saa olla lähes puhki ja vielä kestää. En ole raaskinut pois heittää jos tuohon joku vähän hitsaisi uutta rautaa, niin voisi vielä saada sen satatonnia täyteen.
Vanhan kisapyöräni joustokeula kävi vuotamaan ilmaa toissa talvena ja pyörä seisoikin lähes koko vuoden käyttämättömänä. Tuli pähkäiltyä, että pitääkö tää lähettää johonkin korjattavaksi ja saako tätä enää edes avattua. Edellisestä huollosta kun oli jo kymmenkunta vuotta aikaa. Ei ole itselläni tämän Head Shok-keulan avaamiseen sopivia työkaluja. No päätin sitten kokeilla mitä auton renkaiden paikkaamiseen tarkoitettu litku tekee ja avot. Sehän toimii. Ei tarttenut kuin ihan vähän hönkiä liki loppuun käytetystä putilosta litkua sisään, niin nyt pitää ilmat sisällä jo useamman viikon kerralla. Sitä ennen tyhjeni jo muutamassa tunnissa.
Tuommoiset Craftin vähän ohuemmat thermo-trikoot tuli ostettua. En ole vielä ehtinyt muuta kuin sisällä sovittaa. Muuten sopivat, mutta polvipussi on ihmeen alhaalla. Sen kun nostaa polven kohdalle, niin nilkat jää paljaaksi ja reiteen jää hurjasti löysää. Onko jalkojeni mitoissa jotain vialla vai miten ihmeessä tämä on oikein mitoitettu. Jos nyt kuitenkin ensin kokeilisi miten toimii oikeassa käytössä.
Säämiskää noissa ei ole, joten alushousuiksi tuommoiset. Yhdet samanlaiset mulla oli jo ennestään ja olen tykännyt. Säämiskä on aika minimaalinen, joten helppo pestä käsin ja kuivuu nopeasti. On silti suht mukavat pitkilläkin matkoilla.
Kaupassa käydessä huomasin ihan sattumalta tuommoisen kirjan ja kun hinta oli vain vitosen, niin mukaan lähti. On näet hinta/laatu kohdillaan. Tämähän on ihan vallan mielenkiintoinen tiedekirja. Kaikki mitä olet aina halunnut tietää esimerkiksi aerodynamiikasta, runkomateriaalien fysiologisista ominaisuuksista ja ties mistä mikä vaikuttaa pyörän ja pyöräilijän suorituskykyyn. Tästä selviää vaikkapa se kuinka paljon nopeampia tamdempyöräilijät ovat tavalliseen pyöräilijään verrattuna tai se, että kuljettajan kolmen kilon painon pudotus nopeuttaa 40 kilometrin tempoa parikymmentä sekuntia - mikä on puolet enemmän kuin vastaavan painomäärän keventäminen itse ajoneuvosta. En ole tätä vielä ehtinyt kuin vähän selailemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti