torstai 30. kesäkuuta 2011

Urban exploring osa 1

Urbaani löytöretkeily tarkoittaa normaalisti näkymättömien, usein kaupungeissa sijaitsevien tilojen tutkimista. Siihen kuuluu mm. hylättyjen tehtaiden ja rakennusten, autiotalojen, tunneleiden, viemärien sekä kaivosten tutkimista. Itse olen tätä harrastanut jo kauan ennenkuin mokomasta termistä olin kuullutkaan.
Joskus ihan lapsena meidän lähellä sijaitsevalla Pirosenvuorella oli kaksi vanhaa kallioon louhittua pommisuojaa. Kävimme siellä retkeilemässä koulun ensimmäisellä luokalla opettajan johdolla ja se oli kyllä aivan tavattoman kiinnostava ja hieman pelottavakin paikka. Sittemmin niiden ovet hitsattiin suureksi harmikseni kiinni, eikä siellä ole kukaan enää sen koommin käynyt. Mutta löytyyhän näitä vielä paljon lisää. Tässä kuvakoosteessa esittelen kiintoisia kohteita lähiseuduilta. Suurimman osan olen löytänyt aivan sattumalta pitkin metsiä samoillessa.
Mä olen aika surullinen, kun mulla ei ole lapsia. Tykkäisin ihan älyttömästi harrastaa tätä retkeilyä lasten kanssa, itse ainakin olin pienenä älyttömän kiinnostunut kaikista tällaisista paikoista, vaan ei ollut oikein ketään jolla olisi ollut aikaa tai kiinnostusta tällaiseen retkeilyyn. Nyt mä haluaisin jakaa itse nämä seikkailut lasten kanssa. Itseänikin kun alkaa lapsettamaan tällaisissa paikoissa.

Pitkän kanjonin päässä näkyy aukko.

Ken tästä kulkee saa kaiken toivon heittää.

Luukku katossa.

Pimeitä huoneita riittää.

2. maailmansodan aikainen taisteluasema. Vasemmalla ampuma-aukko.



Sisäänkäynti.

Tikkaat 7 metrin korkeudessa olevaan tähystyskupuun.

Ei kait täällä vaan kummittele?




Kampikalustoa ja muuta roinaa löytyy myös.

Vanha patja rahdattu luolaan.

Tämä on harmittavasti veden vallassa.

Tänne pääsee joskus pidemmän kuivan kauden jälkeen. Nyt tarvisi saappaita.

Mitähän täältä löytyisi?


Geokätkön aarteita löytyi aivan sattumalta.

Toinen suuri mielenkiinnon kohde pommisuojien lisäksi ovat ensimmäisen maailmansodan aikaiset linnoitteet. Koko jokivarren metsät ovat täynnä näitä rämettyneitä juoksuhautoja ja muita kaivantoja.

Konekivääripesäke. Muistan joskus lapsena meneeni tästä läpi. Joko olin huomattavan pieni tai sitten tämä on romahtanut vuosien aikana. Luultavasti molempia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti