keskiviikko 13. lokakuuta 2010

ХВЗ ctapt шоссе





Eläköön Suomen ja Neuvostoliiton välinen ystävyys, yhteistyö ja keskinäinen avunanto. 1970-luvun suurina ja mahtavina idänkaupan vuosina Suomeen tuotiin junalasteittain mm. näitä lokakuun ahjossa karaistusta teräksestä valmistettuja vähemmän laadukkaita neuvostovalmisteisia Harkovin polkupyöräkombinaatin tuotteita.
Löysin tämän lähes käyttämättömän yksilön Yksivaihde.netin myyntipalstan kautta. Pyörän ajokuntoon saattamisesta voisi kirjoittaa kokonaisen luvun, mutta mainittakoon vain lyhyesti, että pyörän ostajalla oli hyvä olla polkupyörämekaanikon ammattitaito.
Itse pyörä antaa nostalgisen aikamatkan 1960-luvulle, siltä vuosikymmeneltä kun tämän tekniikka on peräisin. Pyörä toimii aivan kuten ryssän anteeksi naapurin masiinat yleensäkin vanhojen vitsien mukaan. Jos tällaisella pitäisi harrastaa pyöräilyä, niin kyllä siinä innostus nopeasti katoaisi.

4 kommenttia:

  1. Terve,
    Itse lähden näillä näkymin tiistaina ostamaan vastaavaa yksilöä. Saako tässä tosiaan ottaa työkalupakin mukaan kun ajelee? :) Sellainen aarre kuitenkin, että pakkohan tuo on poistaa.

    VastaaPoista
  2. Onnea matkaan, sitä tarvitaan tällaisella pyörällä. Kunhan varovasti ajelee ja tarkistaa ehdottomasti aina ennen lähtöä, että kaikki säädöt ovat kohdallaan ja laakerit oikealla kireydellä, niin kyllä sitä muutaman kymmenen kilometrin ajeluja uskaltaa tehdä. Siis jos perse ja haarukset ylipäätänsä kestävät tuota huippusatulaa. Jos laitat johonkin kuvia, niin pistä linkkiä.

    VastaaPoista
  3. Löysin huuto.netistä samanmerkkisen, sinisen yksilön. Ajattelin että sen olisi voinut ajaa Rymättylästä Turkuun, mut taitaa olla aika riskaabeli suunnitelma. Rahti maksaa saman verran kuin pyörä, eli taitaa jäädä sinne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoittanet sitä retkipyörää, näkyy olevan hintavarauskin. Jätin sinne kommenttia, kun myyjä väittää, että länsiosat sopii pyörään rataspakkaa lukuunottamatta. Ainakaan siis tässä omassani ei sovi.

      Poista